Kvalitet på övergångsställen i olika socioekonomiska områden – finns det några samband?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att bedöma kvaliteten på övergångsställen i olika stadsdelar av Helsingborg, baserat på riktlinjerna och föreskrifterna i VGU, HIN och ALM. Fem stadsdelar i Helsingborg - Råå, Planteringen, Söder, Centrum och Tågaborg - valdes ut för att representera en bred socioekonomisk och kulturell bakgrund. Målet var att identifiera eventuella skillnader i kvaliteten mellan stadsdelarna vad gäller kvalitet på övergångsställen och om möjligt, undersöka vilka faktorer som kunde bidra till dessa skillnader. Sex övergångsställen från varje område valdes ut för undersökning. Fokus lades på de sämsta övergångsställen i varje stadsdel. Denna metod gav en rättvis bedömning mellan områdena och en bild av den lägsta kvalitetsnivån för övergångsställen i Helsingborgs stad. Ett inventeringsformulär togs fram som innehåller olika parametrar som beaktades vid bedömningen av kvaliteten på de utvalda övergångsställena. Dessutom genomfördes hastighetsmätningar med hastighetspistol på de obevakade övergångsställena. Resultaten indikerar att det finns systematiska skillnader mellan stadsdelarna. Centrum uppvisar generellt sett en högre kvalitet, sannolikt på grund av nyligen genomförda ombyggnationer, medan Söder har det största behovet av förbättringar. Undersökningen visar dock att närmare 60% av de undersökta övergångsställena uppnår en kvalitetsnivå på mist 2 (av en maximal skala på 3). Dessutom indikerar hastighetsmätningarna att den skyltade hastighetsgränsen överskrids med mer än 10 km/h vid flera övergångsställen. När det gäller orsakerna till dessa skillnader, tycks de inte vara direkt kopplade till socioekonomisk status i områdena eller andel personer med utländsk bakgrund. I stället verkar de vara mer relaterade till när ombyggnationer har genomförts. För att förbättra övergångsställenas tillgänglighet och säkerhet, föreslås flera åtgärder. Dessa inkluderar: implementering av pollare med taktil information, utjämning av nivåskillnader, ombyggnation av kombinerade gång- och cykelöverfarter, och ökad synlighet med reflexer på stolpar. Dessutom föreslås underhållsåtgärder, installation av taktila plattor, både för varning och till ledstråk, förbättrad kontrastmarkering, och omplacering av felplacerade trafiksignalstolpar. Dessutom föreslås särskilda åtgärder för att öka säkerheten där hastighetsgränserna överskrids. För att fortsätta utvärdera och förbättra användbarheten av övergångsställen, rekommenderas också observationsstudier med funktionsnedsatta individer. Undersökningen understryker behovet för Helsingborgs stad att arbeta med förbättringar av övergångsställen, särskilt i Söder. Den lyfter också fram att mer forskning behövs för att förstå de faktorer som bidrar till skillnaderna mellan stadsdelarna

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)