Lärares syn på läxor i grundskolan ­ en intervjustudie

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Erik Enemar; Henrik Danielsson; [2008]

Nyckelord: Läxor; inlärning; repetition; intervjuer;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vårt examensarbete är att undersöka lärares syn på läxor. För att förstå lärares syn om läxor på etttydligare sätt, har vi delat upp vårt syfte i mer bestämda frågeställningar:Hur definierar lärare läxor?Hur använder sig lärare av läxor?Hur tycker lärare att läxan skall utformas?Hur ser lärare på föräldrars roll vid läxa?Är det någon skillnad på lärares syn på läxor beroende på erfarenhet i yrket?För att svara på dessa frågor har vi gjort en kvalitativ intervjustudie med nio stycken lärare på tre grundskolor iGöteborgsområdet. Urvalet av lärare var slumpmässig. Vårt examensarbete bygger på vetenskaplig litteratur frånsvenska och internationella forskare. Litteraturen om läxor, är skriven från 1990-talets mitt, eftersom vi harkoncentrerat oss på skolan under den nuvarande läroplanen Lpo94.Den största delen av lärarna, liksom nationalencyklopedin, definierar läxan som en form av hemarbete. Lärare är,likt forskarna, inte helt överens om en gemensam definition. Forskare som Hellsten och Westlund har kommitfram till att man inte kan definiera läxan, då den är mångfacetterad. Framförallt används läxan för elevernasinlärning, men också för elevernas ansvarsutveckling samt föräldrarnas insyn i skolarbetet. Läxan kan vara somen form av repetition för eleverna. Detta behavioristiska tänkande lever kvar i skolan genom lärares synsätt somär präglat av den kultur som finns på skolan och den lärarutbildning som de har genomgått. Enligt lärarna är deockså påverkade av föräldrarnas inställning till läxor.Genom vår studie, vill vi väcka en debatt bland lärarstudenter, lärare, skolledning, föräldrar och elever om läxansom arbetsmetod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)