En skola i rörelse ­ en fallstudie av utökad rörelse i skolan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Jonas Hall; Carl-johan Karlsson; Stefan Holmström; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: InledningMan säger idag att vi utifrån ett fysiskt perspektiv lever i ett "ligg- och sittsamhälle" där visakta men säkert håller på att rationalisera bort den fysiska aktiviteten i vardagslivet. Detallvarligaste med den ökande inaktiviteten är att detta går ned i åldrarna. Folkhälsoinstitutetgav 2005 ut en rapport som visade att ca 23 % av barnen i studien var överviktiga. Forskare äridag överens om att fysisk aktivitet har positiv inverkan på den fysiska och psykiska hälsan.Det här är ett problem som uppmärksammats på senare år. 2003 aviserade regeringen attmellan åren 2004-2007 får riksidrottsförbundet 1 miljard kronor som skall användas isatsningen "Ett handslag med idrotten", i daglig mun kallad Handslaget. Handslaget skallhjälpa till att stimulera samarbetet mellan föreningar och skolor för att eleverna skall kunnaerbjudas mer fysisk aktivitet under skoldagen. Rävekärrsskolan i Mölndal var en av de skolorsom tidigt gick in i ett samverkansprojekt när man VT 2004 inledde ett samarbete medFässbergs IF.SyfteHuvudsyftet med vår studie är att undersöka hur fysiskt aktiva och hälsomedvetna eleverna påRävekärrsskolan är, efter att ha deltagit i samverkansprojektet med Fässbergs IF sedan startenVT 2004.MetodVi valde att genomföra en fallstudie på Rävekärrsskolan i Mölndal. Vi valde att genomförastudien på de elever som deltagit sedan samverkansprojektet startade. För att på bästa sätt fåsvar på våra frågeställningar valde vi att göra en enkätundersökning.ResultatVår slutsats av studien är att eleverna överlag är hälsomedvetna och fysiskt aktiva. Slutsatsengäller för både pojkarna och flickorna och att Rävekärrsskolans sätt att arbeta mot enhälsosammare livsstil fungerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)