En religionsundervisning på besök : En kvalitativ studie om gymnasielärares erfarenheter av studiebesök som verktyg för att representera religion och livsåskådningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

Sammanfattning: I yrkesrollen som lärare ingår många viktiga uppdrag, däribland att undervisningen ska skapa en förståelse hos eleverna för andra människor. Tidigare forskning visar att majoriteten av dagens ungdomar sällan möter religion och religiositet i sin vardag. Skolans religionsundervisning är därmed särskilt viktig för att eleverna ska tillägnas kunskap om religion och kan utveckla en förståelse för hur religiositet leder till olika sätt att leva. En metod för att levandegöra religionsundervisningen är att låta elever möta religion genom studiebesök. Syftet med denna studie är därmed att undersöka hur gymnasielärare upplever studiebesök som ett verktyg för att representera religion och livsåskådningar i religionskunskapsundervisningen. Särskild vikt har lagts vid studiebesökens förmåga att representera religioners inre mångfald och levd religion. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer med fem gymnasielärare i religionskunskap. Därefter har en tematisk analys genomförts för att kunna sortera datan efter uppsatsens teoretiska ramverk. Teorin har utgått ifrån McGuires (2008) och Jacksons (2004) definitioner av begreppen representation, levd religion och inre mångfald. I resultatet framgår bristande förkunskaper som ett hinder för elevernas synliggörande av levd religion och inre mångfald. Besitter de inte tillräcklig kunskap om religionen eller samfundet i fråga är det svårt att förstå vad som kan kategoriseras till individen, gruppen eller traditionen. Eleverna kan till exempel förstå representanten som “den rätta” representanten för religionen och tar inte hänsyn till dennes individuella tolkningar och levnadssätt. Förkunskaper är dock inte helt oproblematiskt eftersom det kan leda till fördomar. De begränsar i sin tur elevernas kunskapsinhämtning. Resultatet visar på att dessa utmaningar ofta förekommer och att de är svåra att motverka. Det är därmed av yttersta vikt att fånga upp och bearbeta elevernas tankar efter ett studiebesök för att synliggöra eventuella missförstånd och tillsammans reda ut exempelvis individuella tolkningar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)