Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. Arbetet genomförs med hjälp av textanalys som är en kvalitativ metod. Uppsatsen utgår ifrån de semiotiska begreppen denotation och konnotation. I arbetet används också kritisk diskursanalys som metod. Dessa metoder används för att analysera det empiriska materialet dvs. reklamannonser. Intentionen med denna uppsats är att belysa framställningen av kvinnan i samtida reklamannonser. Samtliga annonser som undersöktes porträtterade sexuella tendenser och någon form av stereotypisering. I slutändan kan dessa uttryck vara skadliga och medföra samhälleliga konsekvenser såsom bulimi, anorexi samt försämrad självbild hos kvinnor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)