Användarinvolvering inom friluftslivsbranschen

Detta är en M1-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Niklas JÖnsson; Anna Back; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: takt med att friluftsutrustning har blivit mer avancerad där innovativa lösningar på produkter har utvecklats, spelar ingenjören en allt mer betydande roll för produktframtagningen inom friluftsbranschen. Produkterna ska inte bara klara av att hålla för ett aktivt liv utomhus, utan även passform och utseende där slutkundens behov ligger i fokus. Hur företagen involverar användarna i processen av produktframtagningen kan se olika ut beroende på vilket företag det är. Forskning kring huruvida användarinvolvering bör implementeras började ta fart i slutet på 1970-talet och har pågått sedan dess fram tills idag. Idag forskas det i hur mycket användarna ska involveras i produktutveckling för att få fram produkter som på bästa sätt fyller användarnas behov. Syftet med denna rapport är att få en bredare kunskap om hur produktutvecklingen ser ut ur användarbehovets perspektiv. Få lärdom om hur företag involverar användarna i processen av skapandet av en produkt. Erhålla information om hur företag går tillväga och hur arbetet ser ut i processen i tillverkningen av en produkt där användarbehovet är i fokus. Detta arbete inleddes med att en litteraturstudie gjordes inom kunskapsläget om användarinvolvering. Sedan gjordes en teoristudie där modeller studerades kring huruvida användare involveras i processen av produktframtagningen. Fyra produktutvecklare från fyra svenska företag inom friluftsbranschen intervjuades kring hur användarinvolvering sker i företaget. Samtliga intervjuade företag beskrev att involvering av slutkunden var väldigt limiterad och nästintill obefintlig. Företagens test-teams och egna anställda ansågs vara tillräckliga för att testa produkterna och ge feedback under processen av produktframtagningen. Det ansågs vara överflödigt att involvera användaren i många aspekter, dock uttryckte alla intervjuade företag att de vill involvera användarna mer än vad som görs i dagsläget. Tidsbrist samt taktade och långa produktionsprocessen ansågs som en komplikation att involvera användarna i produktframtagningen mer än vad som görs i dagsläget. Genom reklamationer kan företagen få input från slutkunden om vad som kan förbättras till nästkommande kollektion. För att få fram ännu bättre produkter skulle företagen kunna utveckla sin teknik för att få fram ännu bättre passform som passar fler kunder. Sociala medier skulle kunna användas ännu mer och förhoppningsvis för att indikera om företagen är rätt ute produktmässigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)