Barns delaktighet och användning av bildstöd - en pilotstudie av KomHIT-modellen i allmäntandvård

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Alla barn har rätt att få information, uttrycka åsikter och vara delaktiga i frågor som rör dem själva. Föreliggande studie undersöker genom två delstudier barns delaktighet i tandvård i relation till ökad kommunikativ tillgänglighet. I den första delstudien inhämtades åsikter från personal och föräldrar på två allmäntandvårdskliniker där personalen fått utbildning och stöd för att använda kallelser med bilder och enkel text till samtliga barn i åldrarna 0-13 år, samt ha tillgång till bildscheman och bildkartor under tandvårdsbesök. Enkäter visade att majoriteten av föräldrarna skattade att bildstöd främjade delaktighet. Personalen skattade att förförståelse och förståelse underlättades men att aktivt deltagande samt att prata och ställa frågor inte påverkades. I den andra delstudien intervjuades grupper med skolbarn. Barnen talade om att de vill bli lyssnade på och trodde att bildkallelsen kunde minska oro inför tandvårdsbesök. Resultaten indikerar att ökad kunskap och användning av bildstöd främjar barns delaktighet i tandvård, men att mer forskning behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)