Har de lärt sig? En dokumentstudie, ur ett organisatoriskt lärande perspektiv på två svenska kommuner som genomgått korruptionsskandaler

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Syfte: Syftet med mitt arbete är att ta reda på om ett organisatorisk lärande ägt rum i två svenska kommuner. Metod: En kvalitativ fallstudiedesign med styrdokument och revisionsrapporter samt citat ur intervjuer som empiri. Teoretisk referensram: Studiens teoretiska del bygger på teorier om organisatoriskt lärande med fokus på Peter Senge fem inlärningsprinciper. Slutsats: Det går inte att ge ett starkt svar, även om det blir ett ja-svar, på om Motala kommun och Göteborgs kommun har genomgått ett organisatoriskt lärande. Detta beror till stor del på vald metod samt huvuddelen i valda teorin. I slutdiskussionen argumenteras för dessa resultat samt varför det blev så.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)