Samhällsorienterande läromedel ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt undersöker jag några forskares granskning av samhällsorienterade läromedel ur ett genusperspektiv. De frågeställningar som ligger till grund för denna kunskapsöversikt är: Vilket utrymme ges för kvinnorna i de granskade SO-läromedlen? Hur framställs kvinnor/flickor och män/pojkar i dessa? Hur förklaras den eventuella skillnaden? För att besvara mina frågeställningar har ämnesrelaterade sökord använts i olika databaser vilket gett ett brett utbud av olika källor för mitt ämnesområde. Resultatet i de granskade läromedlen visar att kvinnor ges en liten plats i läromedlen medan mäns perspektiv genomsyrar de flesta avsnitt. Forskarnas analys visar på att förutom text och bild, ges kvinnan inte heller något utrymme i historiska sammanhang då det nästan enbart skrivs om mäns inflytande och utveckling av samhället. Kvinnorna framställs som försiktiga, vackra och förknippas med ord som hem och familj medan männen framställs som mäktiga och som de enda som fört mänskligheten framåt. Att det uppstår sådana skillnader mellan kvinnor och män förklaras bland annat genom den postkoloniala teorin. Under kolonialismen skapades makt- och underordningsrelationer, där mannen förknippades med intellekt och klokhet och kvinnan till det naturliga och emotionella. Detta är något som återspeglar sig i läromedlen idag. Dessutom återspeglar läromedlen även ett genussystem och ett genuskontrakt som enligt Hirdman (2001) är en överenskommelse om hur kvinnor och män bör vara och hur de ska leva. Denna kunskapsöversikt finns tillgänglig för de lärare och studenter som vill veta mer om SO-läromedel som granskats ur ett genusperspektiv och vad forskares granskning av dessa läromedel gett för resultat när det gäller framställningen av kvinnor och män. Förhoppningsvis är denna kunskapsöversikt en ögonöppnare när det kommer till val av läromedel och ger er läsare funderingar på hur vi ska fortsätta berätta historien för våra elever ur ett jämställt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)