Lego för synskadade

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Författare: Fredrik Larsson; [2018]

Nyckelord: lego; instruktioner; blind; synskadade; applikation; bygga;

Sammanfattning: Synen är en av våra starkaste sinne och stora delar av samhället är byggt efter detta. Detta gör att delar av befolkningen exkluderas från vissa aktiviteter som är självklara för den stora massan. Bygginstruktioner är en sådan del då de ofta består av bilder för att enklare nå över flera nationella språk samtidigt. Bildbaserade instruktionerna underlättar för den seende användarens upplevelse, men för blinda och synskadade är den direkt exkluderande eftersom denna grupp inte kan genomföra uppgifter med bildbaserad instruktion. Sådana instruktioner finns till exempel då man ska bygga en legomodell. Att bygga med legoklossar kan skapa stort nöje, men kan också utveckla de taktila sinnet för blinda. Lego består av standardiserade bitar som byggs ihop till en modell som de blinda och synskadade kan använda sig av för att få en taktil bild av hur objekt ser ut i verkligheten. För att underlätta för blinda och synskadade i deras legobyggande så har en utvecklingsgrupp på IBM i ett samarbete med Malmö universitet under tre månader utveckla en iOS applikation som underlättar för blinda och synskadade när de bygger legomodeller. Applikationen läste upp bygginstruktionerna för de blinda eller synskadade via talsyntes. Användaren kunde även tala till applikationen via mikrofonen, samt identifiera bitarnas färg via enhetens frontkamera. Utvecklingsmetoden som användes var Design science research methodology som är en agil och iterativ metod. Utvecklingen utfördes i tre iterationer och till sist testades applikationen externt på tre synskadade personer. Testernas resultat visade på att testpersonerna var nöjda med handhavandet av applikationen. Förståelsen av instruktionerna innefattar en inlärningskurva som gör att legobyggarna måste lära sig att prioritera vilken information som är viktigast för att förstå instruktionen. Samtliga testpersoner i de externa testerna byggde klart modellerna. Alla instruktioner var på engelska och en stor påverkande faktor för resultaten kan ha varit testpersonernas kunskaper i detta språk. Fast applikationen endast nådde ett prototypstadie, så lades grunden till förståelse för problem som blinda och synskadade ställs inför då de bygger med legobitar. En förståelse skapades också kring hur dessa problem kan lösas med hjälp av tekniken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)