Höglänsningens magiska värld : En studie om högläsning och digitala verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares upplevelser och pedagogiska tankar om högläsning. På vilka olika sätt högläsning förekommer samt hur de upplever att de digitala verktygen fungerar som ett hjälpmedel i högläsningen. Den kvalitativa undersökningen riktade sig till utbildade förskollärare. De insamlade svaren från enkäten sorterades, kategoriseras och analyserasutifrån en fenomenologisk analysmodell. Resultatet visade på att förskollärarna jobbar med högläsning på ett varierat sätt och har en förkärlek till böcker. Svaren från förskollärarna i studien visar på en varierad medvetenhet om högläsningens pedagogiska syfte. Det är inte ovanligt att högläsningen använd som ett verktyg för att skapa ett lugn i barngruppen. När det kommer till läroplanens förtydligade uppdrag kring digitaliseringen är det något som förskollärarna uttrycker är svårt att implementera i högläsningstillfällena. De digitala verktygen upplevs agera som en barnvakt i stället för ett pedagogiskt verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)