Slakthusets Lärocenter

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Slakthusområdet är ett av Stockholms två handelsområden och består av ett antal tegelbyggnader från tidigt 1900-tal, och fungerar idag som en handelsplats för köttmarknaden. Denna plats planeras att få en ny funktion, genom ett antal nya gymnasieskolor. Byggnadens huvudsakliga syfte är att vara en kompletterande byggnad till tre gymnasieskolor, och därmed tillföra ett antal gemensamma funktioner.  Byggnaden har planerats efter konceptet att “skapa en öppen varierande lärmiljö med fokus på variation mellan funktioner och olika typer av studiemiljöer genom flexibilitet och multifunktionalitet.”  Genom ett fast skal av betong och ett genomgående pelargrid i byggnaden skapas möjlighet för en flexibel och multifunktionell miljö. Olika typer av studiemiljöer har skapats i form av olika öppenhet mot omgivningen. En variation har skapats mellan funktionerna i byggnaden för att skapa ett flöde i rörelsen, såsom förhållandet mellan de mer öppna publika rummen och de mer avskilda som studieytorna. Lärocentret kopplar an till kontexten genom att använda tegel som material i gestaltningen, både i fasad, på insidan och i golvbeläggning. Tekniken har vävts samman med estetiken genom att gjuta in teglet i betongen för att uppnå det estetiska uttrycket.  Tre vägar i tegel har anlagts genom den intilliggande parken kopplade till varsin gymnasieskola för att skapa en fysisk koppling till platsen.   Intill entrén till byggnaden har en skatepark anlagts för att knyta an till flödet av elever från skolorna. Flödet av ljus har studerats och stora försterpartier leder in ljuset genomgående i byggnaden för att skapa ljusa studiemiljöer med tillgång till ett stort flöde av naturligt dagsljus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)