När du plötsligt hittar den perfekta avokadon : Hur bör visuell kommunikation av budskap utformas för att unga män ska få en mer positiv attityd till att handla second hand-kläder?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Fanny Nilsson; Sofia Westin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att konsumera kläder har blivit en hobby och fritidssyssla för många människor idag, vilket bidrar till en hög efterfrågan av nya kläder. Den höga efterfrågan har en stor negativ påverkan på miljön eftersom textilproduktionen kräver enorma mängder energi och vatten. Ett sätt att minska klädkonsumtionen är att köpa begagnade kläder i stället för nyproducerade kläder. Tidigare studier visar att män i mindre utsträckning än kvinnor, är villiga att köpa second hand-kläder. Denna studie syftar därför till att utforma ett visuellt budskap som leder till att unga män får en mer positiv attityd till att handla second handkläder. Studien resulterade i konceptet dubbelbudskap. Konceptet grundar sig i att låta åskådaren tro att budskapet handlar om känslan i situationen som bilden visar. Vid närmare granskning uppfattar åskådaren att budskapet egentligen handlar om plagget som personen i bilden har fyndat. Konceptet valdes fram med hjälp av semistrukturerade intervjuer och vidareutvecklades sedan. Det slutliga konceptet värderades genom semistrukturerade intervjuer och en enkät för att ta reda på om syftet uppnåtts. Att använda oväntade inslag i budskapet, där bilden spelar på en känsla som många känner igen sig i, väcker intresse hos målgruppen. Användningen av manliga modeller i bilderna skapar igenkänning och samhörighet. Det har även visat sig vara effektivt att låta målgruppen dra egna slutsatser och inte vara för uppmanande i kommunikationen då budskapet genererar många olika positiva tankar och tolkningar hos målgruppen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)