Det spelar roll - Hur etnisk tillhörighet påverkar arbetslivet förkommunikatörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Kommunikationsbranschen anses medföra marknads- eller organisatoriska fördelar till andra organisationer, genom att forma och framföra budskap till målgrupper (Evetts, 2006:521-522).Trots branschens rykte gör orättvisor sig tydliga för personer med en annan etniskt bakgrund än svensk i form av orättvisor i sysselsättningsmöjligheter, anställningsvillkor och lönesättningar (De Los Reyes, 2008:03). Syftet med undersökningen är att utforska vilka upplevelser samt erfarenheter personer med en annan etnisk bakgrund än svensk har av medie- och kommunikationsbranschen. Målet är att få en klarare bild av hur situationen ser ut i dagsläget för examinerade kommunikatörer av annan etnisk tillhörighet när de kommer ut i arbetslivet. Ämnet är relevant att undersöka för att skapa en djupare förståelse av medie- och kommunikationsbranschen från ett mångfaldsperspektiv.Med narrativ utgångspunkt har den här kvalitativa studien utförts med sju respondenter, där alla delar med sig upplevelser och erfarenheter av Medie- och kommunikationsbranschen. Detta hargjorts i form av en intervjuguide med teorierna som utgångspunkt. Respondenterna har representerat privat och offentlig sektor, byråer och kommunikationsavdelningar. I studien framkom det att samtliga blivit utsatt för någon form av orättvisa eller blivit ifrågasatta gällande deras kunskap och kompetens med tanke på deras bakgrund. Diskriminering har framkommit både i sociala sammanhang, på arbetsplatsen samt i rekryteringsprocesser. Det har förekommit i form av strukturell diskriminering, men det har dokumenterats att även en öppen diskriminering har skett. Hur personer med annan etnisk bakgrund än svensk inkluderats/integrerat i branschen framkommer det att vissa respondenter blivit väl mottagna beroende på syfte men oftast uteslutna. Om det finns faktorer som kan underlätta eller driva jämlikhetsfrågan i branschen är samtliga respondenter överens om att de har framfört vikten av att göra branschen mer representativ. Maktstrukturer och inlärd diskriminering har uppenbarats, det har föreslagits ändringar i strukturer och att genom undervisningar ändra inlärda beteenden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)