Kvinnors erfarenheter som nyanlända under den första tiden i Sverige, med fokus på förutsättningar för hälsa och lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

Sammanfattning: Flyktingströmmen är ett ämne som har berört oss sedan hösten 2015 och därför har vi inspirerats av ämnet integration. Vi anser att hälsa och lärande kan förknippas med villkor och förutsättningar och vi har valt att fokusera på asylsökande kvinnor som utgångspunkt för vår studie. Syftet med studien är att undersöka en grupp kvinnors erfarenheter av vara nyanlända i Sverige med betoning på hälsa och lärande. Migrationsverket (2015a) bekräftar att det är fler män än kvinnor som migrerar till Sverige. Kvinnor är inte alltid i fokus för forskning och därför ser vi att det blir viktigt att få kunskap och medvetenhet om kvinnors situation. Vår studie är utformad utifrån kvalitativ metod och har inspirerats av en hermeneutisk ansats, intervjuer utgör därför underlag till denna studie. Vi har genomfört 15 intervjuer och utarbetat en semistrukturerad intervjuguide. Respondenterna är kvinnor från 19 år och uppåt. De valda teoretiska utgångspunkterna är teorier om lärande av John Dewey (1999) och Paulo Freire (1996). Resultatet visar att villkor och förutsättningar har en viktig betydelse under den första tiden i Sverige. Exempel på sådana villkor och förutsättningar är boendet som miljö, det sociala livet, väntetiden, integrationen och den upplevda hälsan. Kultur och framtid är också aspekter som har en viktig dimension i att förstå det nya landet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)