Bilderböcker ur ett jämställdhetsperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Josefine Klasson; Malin Gustafsson; [2007]

Nyckelord: Genus; jämställdhet; könsroller; ;

Sammanfattning: BakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss förgenusfrågor, men vi har också ett stort intresse förbarnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man sompedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur iskolor/förskolor. Böcker får stå tillbaka för massmedia.Enligt läroplanen i svenska ger skönlitteratur möjlighettill förståelse och empati för medmänniskor. Vi anserdärför att det är viktigt att arbeta med barnlitteratur.Skolan/förskolan är också ålagd att förebygga stereotypakönsroller. De skall också arbeta för jämställdhet. Vianser därför det är extra viktigt att vi som blivandepedagoger vet hur barnlitteraturen skildrar dess olikakaraktärer. På så vis kan vi välja ut böcker som speglargenusnormer.Syfte Vi har granskat hur författare till barnböcker framställerkönsroller, samt undersökt hur de framträder ibilderböcker för barn i förskolan.Frågeställningar­ Hur framställs karaktärerna i bilderboken?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)