Styrning mot kundvärde : En flerfallsstudie på Atea Sverige AB och Bufab Sweden AB.

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Värdeskapande är ett uttryck som funnits länge och det är en grundläggande faktor för att företag ska nå framgång i dagens konkurrenssituation. För att vara konkurrenskraftig behöver företag utgå från vad kunden efterfrågar och värderar. Kundvärde är således individuellt och bestäms utifrån kunden och det gör att det kan skapas på olika sätt. Det kan däremot vara en utmaning att veta vad kunden anser är värde innan produkten eller tjänsten är nyttjad. För att hela organisationen ska arbeta mot kundvärde på liknande sätt behövs en god styrning där syftet är att de anställda ska förstå vad som förväntas av dem. För att det ska vara möjligt behövs bra kommunikation. Enligt litteraturen finns det delade meningar kring hur kundvärde uppnås och hur det kan identifieras. Det finns begränsat med forskning kring hur företagen i praktiken arbetar med styrning mot kundvärde. Det är företag som skapar värde för kunden och det är av betydelse att de förstår kundvärde, vad det är, hur det skapas och hur det styrs i verksamheten. Kundens krav är det som företag utgår ifrån, men i slutändan är det företaget som måste uppfylla kraven för att skapa kundvärde. Det är därför av intresse att studera företags syn på kundvärde och hur de arbetar med styrning mot kundvärde för att möta kundens krav.  Syfte: Syftet med studien är att skapa en förståelse för företags syn på kundvärde och hur de arbetar med styrning mot kundvärde. Det genom att undersöka kundvärde, vad det är, hur det skapas samt betydelsefulla områden som bidrar till kundvärde.  Metod: Studiens forskningsdesign är en kvalitativ studie som innefattar en flerfallsstudie samt en abduktiv ansats. Flerfallsstudien består av två fallföretag: Atea Sverige AB och Bufab Sweden AB. Den teoretiska datainsamlingen är framför allt hämtad från OneSearch samt Google Scholar som presenterar tidigare forskning. Den empiriska datainsamling gjordes genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter från respektive fallföretag.  Slutsats: Det finns inget definitivt svar på hur kundvärde skapas utan det är något som växer fram genom företagets processer och genomsyrar allt ett företag gör. Genom mjuk styrning kan företag skapa och styra mot kundvärde, det innebär att det är mjuka värden och faktorer som påverkar kundvärdet. Framgångsfaktorer för att styra mot kundvärde genom mjuk styrning är engagerade och kompetenta medarbetare, tydlig kommunikation samt inkludering av hållbarhetsarbete. Fokuserar företag på dessa områden har de goda förutsättningar att leverera värde till sina kunder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)