Miljöns påvekan på barn med hörselnedsättning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Humanvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Vi har undersökt hur barn med hörselnedsättning har det i skolan när det gäller miljö och undervisning. I undersökning tas också upp vilka som har ansvar för att skolgången ska bli anpassad för dessa barn. Vi har gjort en undersökning som utgår från intervjuer med personer som har stor kunskap kring anpassning av miljön kring barn med hörselnedsättningar. Resultatet visade att belysning, ljudakustik, teknik samt inredningen spelar stor roll i den totala miljön kring hörselnedsatta barn. För att dessa barn ska få en likvärdig skolgång som andra barn behöver miljön anpassas efter just det barnets förutsättningar. Kunskap har visat sig vara det bästa verktyget för att ge hörselnedsatta barn ett bra bemötande. Personal och kamrater som barn med hörselnedsättning har kontakt med under dagen har även visats ha en stor inverkan därför är det viktigt att alla får ta del av information som behövs för att få en förståelse för hörselnedsatta barns situation i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)