"Shared service - om barnen själva får välja" - En kvalitativ studie av köp- och säljmodeller av mat i förskoleverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Tidigare forskning visar på att införa Shared service centers (SSC) kan ge många olika effekter på verksamheter, både offentliga och privata. Forskningen fokuserar dock främst på IT och administrativ verksamhet. Syftet med vår uppsats är därför att studera hur olika köp­ och säljmodeller av mat fungerar och påverkar förskoleverksamheten, och på så vis kunna lyfta fram problem och diskutera alternativa lösningar till förbättringar. Det är intressant att studera just mattjänster för att kunna jämföra om effekterna är desamma som inom IT och administration. För att kunna besvara uppsatsens syfte har vi baserat studien på dokumentstudier samt kvalitativa intervjuer där de intervjuade svarar på hur de upplever modellen och dess effekter. Vi har i uppsatsen studerat och redogjort for hur stadsdelama Centrum och Lundbys modeller för köp och sälj fungerar. Resultaten från intervjuerna och dokumentstudierna har fört oss till slutsatsen att köp- och säljmodeller av mat påverkar förskoleverksamheten ur många synvinklar, både positiva och negativa. Bland annat har det visat sig att kvaliteten på mat tycks bli bättre på förskolor med ett tillagningskök än med mottagningskök. Det har även visat sig att kökspersonalen är mer nöjda med att ha en chef på Intern service, då de har mer kompetens och kunskap kring mat. Kostnadsmässigt har modellerna inte alltid blivit så effektiva som förväntat, modellens utformning har på vissa ställen snarare ökat kostnadema. Hur ska man i framtiden utveckla modellema för att öka effektiviten?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)