“Det går hand i hand” - En kvalitativ studie om pedagogens egen uppfattning om ämneskunskaper i förskolans verksamhet i relation till barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Det här är en kvalitativ studie med syftet att undersöka pedagogers uppfattning om ämneskunskaper i förskolans verksamhet i relation till barns språkutveckling. Med utgångspunkt i ämnesdidaktiska kurser från vår förskollärarutbildning och de funderingar som har väckts under vår VFU (verksamhetsförlagd utbildning) vill vi skapa en förståelse för hur pedagogerna uppfattar ämneskunskaper i förskolan och hur det hänger samman med barns språkutveckling. Den teoretiska ansatsen som ligger till grund i studien är fenomenografi samt scaffolding/stöttning. Studiens resultat grundar sig på individuella intervjuer med pedagoger. Resultatet av studien visar på att läroplanens riktlinjer, det kollegiala lärandet, direktiv från ledning och fortbildning påverkar pedagogernas uppfattning om ämneskunskaper. Med utgångspunkt i det skapar och utmanar pedagogerna barnen i deras språkutveckling. Pedagogernas uppfattning om sina ämneskunskaper i relation till barns språkutveckling, är att det går hand i hand.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)