Lean projektverksamhet : En fallstudie utförd hos Vattenfall Vattenkraft

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Julia De Bruin; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Lean kan leda till ökad konkurrenskraft och produktivitet och har därför blivit ett välkänt begrepp som återfinns i många organisationer. Lean kan definieras som en verksamhetsstrategi, bestående av värderingar, principer, metoder och verktyg, med syfte att kontinuerligt förbättra och utveckla verksamheten. Lean härstammar från tillverkningsindustrin men kan och bör även appliceras i andra typer av verksamheter. Ett projekt kan definieras som en unik process bestående av ett antal samordnade och styrda aktiviteter, initierade för att uppnå ett mål som uppfyller specifika krav inklusive begränsningar i tid, kostnad och resurser. Det finns studier av Lean inom vissa typer av projekt, exempelvis produkt- och mjukvaruutveckling samt byggkonstruktion. Trots detta konstateras det i ett antal studier att det kvarstår mycket arbete med att utveckla principer, metoder och verktyg för tillämpning inom projektverksamheter. Syftet med denna studie är att utvärdera och ge rekommendationer för applicering av Lean inom en projektverksamhet. En fallstudie har genomförts av projektverksamheten på Vattenfall Vattenkraft, och deras arbete med att införa Lean. Fallstudien har bidragit till att skapa en djup förståelse för det generella konceptet, Lean projektverksamhet, i den specifika kontexten, Vattenfall Vattenkrafts projektverksamhet. För att skapa djupare förståelse för studiens ämnesområde och som underlag för analys av empiri har en teoretisk referensram byggts upp av vetenskapliga artiklar inom tre områden: Lean, projekt och Lean i projekt. Genom fokusgrupper, intervjuer och observationer har empiri, i avseende på hur Vattenfall Vattenkraft arbetar samt hur Lean, specifikt inom projektverksamheten, kan utvecklas. För att lyckas med en Lean-verksamhetsstrategi är det viktigt för projektverksamheten att ta tillvara på individernas erfarenheter och kunskaper. Samtidigt är det viktigt att hela organisationen arbetar för att skapa och kontinuerligt förbättra nuvarande standarder och arbetssätt och på så sätt bli en lärande organisation. I studien identifierades följande fem prioriterade principer som utgångspunkt för fortsatt införande av Lean: 1. Tydliga kommunikationsflöden och processer som för upp problem till ytan. 2. Standardisering av arbetssätt som en grund för ständiga förbättringar. 3. Visuell styrning för att skapa en överblick och föra upp problem till ytan. 4. Utveckla ledare som förstår arbetet, lever efter företagets filosofi och lär ut den till andra. 5. Bli en lärande organisation genom att oförtröttligt reflektera och ständigt förbättra. För att tillämpa dessa principer rekommenderas bland annat följande Lean metoder och verktyg: värdeflödesanalys, standardisering, videomöten, avvikelsehantering, riskanalys, förbättringsförslag, förbättringsgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)