Lässtrategier för läsförståelse – En kunskapsöversikt om lässtrategiers användning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt har syftet varit att få kunskaper om vad forskningen skriver om lässtrategier; vilka dessa är och hur de kan användas i undervisningssammanhang för ökad förståelse av olika typer av texter. Sammanlagt har 10 vetenskapliga artiklar studerats för att besvara frågeställningen till detta arbete. Forskningsfrågan har besvarats genom att en systematisk sökning har gjorts på relevanta källor av vetenskapliga artiklar och avhandlingar, och även en tematisk analys enligt Braun och Clarke (2006) har gjorts på den insamlade data. Efter analysen hittades kodord och mönster i de studier och avhandlingar som hade lästs och resultatet delades in i fem rubriker. Den forskning som har studerats visar att lässtrategiers användning i undervisningen kan bidra till ökad läsförståelse hos elever. Det handlar om att lässtrategier undervisas om och används effektivt i läsundervisningen, att läraren modellerar hur strategierna ska användas så att eleverna kan använda sig av dem på ett självständigt sätt. Slutligen diskuteras varför lässtrategier inte syns och pratas om ute på skolorna. Efter att ha studerat lässtrategier ur ett forskarperspektiv visar den att de bidrar till ökad kognitiv förmåga hos läsaren, och där med är diskussionsfrågan varför vissa lärare inte tar stöd av lässtrategier i sin läsundervisning. En annan aspekt som är viktig att lyfta är att lässtrategier borde synas mer i läsundervisningen i samband med att det finns många flerspråkiga elever i de svenska skolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)