Positiv avkastning är en kostnad : En eventstudie om svenska och norska målföretags runup och dess påverkan på premien vid företagsförvärv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur målföretags runup påverkar den premie sombetalas vid företagsförvärv utifrån substitutions- och markup-prissättningshypotesen. Metod: Studien har en deduktiv ansats där en eventstudie har tillämpats för att samla in relevant sekundärdata från databaserna Thomson Reuters Eikon och Zephyr. För att studera sambandet mellan förvärvspremie och målföretagets runup har en enkel regressionsanalys genomförts och för att studera förklarande variablers påverkan på runup har en multipel regressionsanalys tillämpats. Resultat & slutsats: Studiens resultat visar att det förekommer ett samband mellan runup och den förvärvspremie som betalas vid företagsförvärv. Utifrån substitutions- och markup-prissättningshypotesen visar studien att om runup ökar med 1 % ökar förvärvspremien med 0,879% vilket innebär att en ökning av målföretagets runup är en kostnad för det förvärvande företaget. Förslag till fortsatt forskning: Förslag på vidare forskning är att studera fler förklarande variabler för ett målföretags runup samt att studera volymskillnader i handel av målföretagets aktier dagarna före offentliggörande av bud på exempelvis den svenska marknaden för att se huruvida resultatet skiljer sig från tidigare forskning och andra marknader. Uppsatsens bidrag: Studiens resultat bidrar med kunskap som kan förklara den variation i förvärvspremier som förekommer samt kunskap om att ett målföretags runup är en förvärvskostnad för det förvärvande företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)