Lärares uppgiftskonstruktion i grundskolans senare år

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Anders Brager; [2016]

Nyckelord: Uppgiftskonstruktion; PCK; Naturvetenskap; Grundskola;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare konstruerar uppgifter för att utvärdera kunskaper hos sina elever. Lärare jobbar dagligen med att utvärdera sina studenter vilket medför många bedömningar av skiftande slag. Till sin hjälp i det arbetet har lärarna styrdokument i form av läroplaner och kursplaner, läromedel, kollegor och sin egen kunskap och utbildning. Tidigare forskning har visat på hur användandet av formativa metoder kan främja elevers lärande, men att de summativa examinationerna trots detta lever kvar i högsta grad. Flera studier visar också att en tydlig återkoppling av resultaten på examinationerna är en betydande faktor i elevernas lärande. Frågeställningarna i denna studie behandlar typer av uppgifter, betydelsen av styrdokument samt vilket stöd pedagogerna upplever att de har i arbetet med uppgiftskonstruktion. En kombination av ämneskunskaper, didaktiskt kunnande och kännedom om rådande styrdokument för att kunna anpassa undervisningen och examinationerna efter varje elevs förutsättningar presenterades av Lee Schulman under det tidiga 1980-talet och fick benämningen PCK – Pedagogical Content Knowledge. PCK har använts som ett analysverktyg i denna studie. Undersökningen har utförts som en digital enkät till lärare i grundskolan i en större kommun. Resultaten pekar bland annat på att lärare känner sig trygga i kunskaperna om styrdokument, men att de önskar mer utbildning i uppgiftskonstruktion. Skriftliga prov är den vanligaste examinationsformen men andra former, som muntliga prov eller gruppuppgifter, förekommer också. I arbetet med att konstruera uppgifter tar de flesta hjälp av innehållet i läromedlen, men även uppgifter från de nationella proven i NO tas upp som en inspirationskälla. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)