Träning av det relativa gehöret - Pedagogers metoder och strategier i gehörsundervisningen på gymnasie- och högskolenivå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder och strategier som gehörslärare lär ut till sina elever vid träning av det relativa gehöret. Undersökningen har sin utgångspunkt i svenska gymnasieskolans estetiska program med musikinriktning och i Musikhögskolan samt skolornas och pedagogernas egna undervisningsmål. Litteraturkapitlet handlar om tidigare skandinavisk forskning, relaterad till relativt gehör, instrumentets betydelse i gehörsundervisningen, studenters inställning till gehörsundervisning samt styrdokument på gymnasieskolan och Musikhögskolan. Studien är uppbyggd på kvalitativ forskning som inspirerats av hermeneutiska teorier och metoder. Som datainsamlingsmetod har kvalitativa forskningsintervjuer använts och fem undervisande gehörslärare, med flera års erfarenhet av att undervisa i gehör, deltog i studien. Resultatet tyder på att gehörslärarna är eniga om att man ständigt ska träna sitt relativa gehör, eftersom gehör är en färskvara och det försämras om det inte hålls igång. Lärarna redogör för metoder för att identifiera toner utifrån musik, såsom strategier för identifiering av intervall samt toners funktioner i förhållande till ackord och harmonik. De redogör också för ett flertal aspekter som har anknytning till huvudinstrumentets betydelse vid gehörsträning som visualisering, sång, harmonikförståelse och diskantinstrument. Lärarnas metoder är till för att eleverna ska bli mer musikaliskt medvetna och att de kan ha nytta av det relativa gehöret i praktiken. Resultatet diskuteras och jämförs med den litteratur som omnämnts samt med musikpedagogiska aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)