Tillvaratagande av kompetens i samband med fyrtiotalisternas pensionsavgångar - betraktat ur ett tolkande perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kompetens kan tillvaratas på bästa sätt i samband pensionsavgångar och nyanställningar. Kompetens har i uppsatsen betraktats ur ett tolkande perspektiv, vilket i korthet innebär att en persons kompetens ses som beroende av dennes förståelse inför sitt arbete. Vidare vilar denna uppsats på följande grundantaganden; verkligheten utgörs av subjektiv föreställning, kunskap är socialt konstruerad samt att lärande sker genom samspel. För att besvara uppsatsens syfte har en empirisk undersökning av kvalitativ karaktär gällande ett antal ingenjörers förståelse inför sitt arbete på VA-verket i Malmö genomförts. Intervjuer med pensionsaktuella samt relativt nyutexaminerade ingenjörer visade att skillnaderna i de mer respektive mindre erfarna ingenjörernas förståelse och därmed kompetens, i första hand grundade sig i deras olika grad av erfarenhet från yrket. De verktyg som utifrån arbetslivspedagogisk teori kan anses lämpliga för att förmedla erfarenhet samt medvetandegöra skillnader i förståelse, för att därigenom kunna skapa möjligheter för lärande och utveckling av förståelse (ur ett tolkande perspektiv detsamma som kompetensutveckling), är bland annat dialog, mentorskapsprogram samt bevarande av kunskap inom organisationen med hjälp av det organisatoriska minnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)