Skönlitteratur - "något av det viktigaste vi gör" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässtrategier och motivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur lärare i årskurs 4–6 förhåller sig till olika lässtrategier i relation till skönlitteratur samt hur lärare motiverar elever till läsning av skönlitterära verk. Studiens undersökningsmetod var kvalitativa intervjuer med hög grad av standardisering och låg grad av strukturering. I studien ingick 10 grundskollärare. De kvalitativa intervjuerna har genomförts genom digitala videomöten. Resultatet visade att övervägande del av lärarna använder sig av reciprok undervisning, detta genom Läsfixarna från En läsande klass. Textsamtal och upprepad läsning är två andra lässtrategier som lärarna i studien var överens om som fungerande metoder. Genom intervjuerna kan också ett antal syften som lärare ansåg att skönlitteraturen fyllde urskiljas. Det handlade om att ha gemensamma texter i klassen att diskutera kring, men också att låta eleverna få förståelse för andra människor och andra kulturer genom skönlitteratur. Lärarna arbetade med motivation dels genom att läsa och låta eleverna möta många olika typer av böcker och genrer, dels genom att låta eleverna önska böcker de vill höra eller läsa. Just mötet med många olika sorters böcker och genrer var ett genomgående svar från många lärare i studien. Bibliotek och bibliotekarie var också någonting som lärare ansåg bidrog positivt till elevernas motivation för läsning av skönlitteratur. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)