Att bidra till ett cirkulärt samhälle med hjälp av en upcycling-workshop

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Från framställning av fiber, till produktion av textilier och till försäljning av färdiga plagg är det enorma mängder av energi, vatten och kemikalier som går åt. Dessutom orsakar modeindustrin utsläpp av växthusgaser som påverkar klimatförändringen i hela livscykeln av ett klädesplagg. Denna studie undersöker huruvida en upcycling-workshop kan vara en lösning till modeindustrin miljöproblematik och hur en upcycling-workshop kan vara utformad för att öka konsumentinvolvering i arbetet att förlänga livslängden på kläder.I problemdiskussionen av arbetet beskrivs företags- och konsumentperspektivet som två områden som tidigare forskningar har undersökt. Vidare beskrivs forskningsfältet konsumentinvolvering som studien undersöker. Frågeställningarna som studien ska besvara är vilka delar som är viktiga i utformningen av en upcycling-workshop samt hur en upcycling-workshop med konsumentinvolvering i fokus kan vara fördelaktiga från ett företag- och konsumentperspektiv.I studiens referensram skildras huruvida en upcyclingsprocess går till, vilka upcyclingsmetoder som finns samt vilka fördelar det finns med upcycling för den hållbara konsumenten. Med hjälp av litteratur och tidigare forskningsprojekt i den teoretiska modellen konstrueras de första 8 byggstenarna som en grund till utformningen av en upcycling-workshop. Studien har en abduktiv metod och har använt sig av litteraturstudier och en delphi inspirerad metodansats för insamling av empiriskt material.I resultatet och analys presenteras det empiriska materialet som studien med hjälp av delphi-metoden samlat in. Undersökningen har förtydligat strukturer kring varaktighet, utrustning och kostnad samt förenkling av process och upcyclingsmetoder. Slutsatsen är att upcycling-workshops kan användas som ett verktyg för att engagera modekonsumenter till en mer kreativ konsumtion. Baserat på studiens resultat identifierades ytterligare 6 byggstenar samt utveckling av tillgång, struktur, kostnad, innehåll och varaktighet var nödvändig för att öka genomförbarheten i en upcycling-workshop.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)