Inkludering och förutsättningar för lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Vi är båda verksamma inom grundsärskolan och utgångspunkten för detta arbete har varit de svårigheter som vi uppfattat kring inkludering av elever med utvecklingsstörning och någon typ av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Då NPF är ett omfattande forskningsfält har vi valt att begränsa arbetet till utvecklingsstörning och ADHD och/eller autism. Utifrån detta har vårt syfte med denna studie varit att ge en bred bild av vilka förutsättningar och behov som är av vikt vid inkludering, och då i synnerhet för den valda elevgruppen. Detta är en kvalitativ studie och vi har valt litteraturstudie och fokusgruppintervju som datainsamlingsmetoder. Studiens resultat visar att definitionen av inkludering skiljer sig åt både mellan lärare verksamma på samma skola såväl som i litteraturen. Dock finns det en samstämmighet i stora delar av resultatet kring att inkludering handlar om att tillhöra ett sammanhang. För att känna tillhörighet framkommer kommunikation, att förstå och att göra sig förstådd som en viktig faktor. Det är också väsentligt att kartlägga verksamheten och elevens förutsättningar och behov så att detta kan bli utgångspunkt för inkluderingsarbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)