Föräldrars förväntningar inför och åsikter om AKKtiv KomIgång - en kurs om kommunikation och kommunikationsstöd
Sammanfattning: Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur AKKtiv KomIgång, en föräldrainriktad kommunikationsintervention, fungerar för olika grupper av föräldrar och deras barn med kommunikationssvårigheter. Syftet var också att se vad de har för förväntningar på kursen, hur dessa infrias samt hur de uppfattar att familjeliv och kommunikation påverkas. 611 utvärderingsenkäter innehållande såväl kvalitativ som kvantitativ data samlades in från 100 AKKtiv KomIgång-kurser givna i svensk habiliteringsverksamhet mellan 2012 och 2018. Resultaten visade att deltagarna var lika nöjda med kursen som i tidigare studie, samt att det endast fanns små variationer mellan olika grupper av föräldrar (barnets diagnos respektive ålder samt förälderns könstillhörighet). De vanligaste förväntningarna som föräldrarna hade på kursen: Förbättra kommunikation, Få verktyg, Utbyta erfarenheter, infriades i hög grad. Vidare uppgav 93,8 procent att de förändrat sitt sätt att kommunicera med sitt barn efter genomförd kurs och 81 procent såg även en förändring i barnens sätt att kommunicera. Deltagarna, framförallt kvinnorna, rapporterade också positiv påverkan på socialt liv efter kursen. I diskussionen lyfts också mindre positiva resultat, till exempel när det gäller föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)