Det personliga och Det strukturella – en undersökning av aspekter som påverkar förskoleverksamheten med toddlare.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sara Lagervall; Anna Wargren; [2009]

Nyckelord: Hermeneutik; livsv;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att förstå två aspekter som påverkar den pedagogiska verksamheten med toddlare iförskolan: Det personliga och Det strukturella. Frågeställningarna är: vilka diskurser kan spåras i pedagogers tankar omtoddlare och förskoleverksamhet, och vilka strukturella aspekter möjliggör eller omöjliggör att pedagogers tankar kanförverkligas i verksamheten? Vår undersökning har syftat till att förstå utsagor och handlingar och den teoretiskautgångspunkten är hermeneutiken. Hermeneutiken kompletteras och fördjupas med hjälp av livsvärldsteorin ochbegreppen diskurs, makt, subjekt och intersektionalitet. Undersökningsgruppen består av två grupper/hemvister på tvåförskolor i en stadsdel i Göteborgs Stad. Insamlingen av datamaterial har gjorts med hjälp av direktobservationer ochkvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer på förskolorna. Det som vi har uppfattat som mest betydelsefullt förverksamheten har lyfts fram inom olika teman. Aspekten: Det personliga ryms inom tre teman: Personliga tankar omtoddlare, Strävan mot trygghet/lugn och Motstånd. Aspekten: Det strukturella ryms inom tre teman: Förskolan somorganisation, Ett gemensamt tänk och Samarbete. Vad den här uppsatsen visar är att en förskoleverksamhet påverkasav så mycket mer än den enskilda pedagogen, och vad pedagogen kan och vill åstadkomma. Det personliga: pedagogenskompetens, tankar, idéer, är bara en liten del av den stora helheten. Det personliga är aspekten som utgör grunden förvilket förhållningssätt och vilket arbetssätt som den enskilda pedagogen strävar mot. Det strukturella är aspekten somkan möjliggöra eller omöjliggöra detta förhållningssätt och arbetssätt. När vi ser på arbetet i förskolan utifrånlivsvärldsperspektivet handlar det om att pedagogerna som enskilda subjekt, som levda kroppar, ska mötas i engemensam livsvärld som är förskolan. Resultatet av vår undersökning pekar på vikten av att skapa verklig förståelse för

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)