Simone - den sociala stormen? : En studie av offentliga verksamheters kriskommunikation i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Peter Mathisen; Pontus Blomgren; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur svenska myndigheter arbetade med kriskommunikationen i sociala medier i samband med stormen Simone, samt vilka lärdomar de har med sig in i arbetet med den och vad de lärt sig av stormen. Metoden som användes för studien var kvalitativa djupintervjuer. Intervjuerna har genomförts med personer som arbetade med tre svenska myndigheters kriskommunikation i sociala medier under stormen Simone. De huvudsakliga resultaten för studien visar att myndigheterna i samband med stormen var improviserande och flexibla i sitt arbete med sociala medier, samt att sociala medier främst användes som en informationskanal och ett komplement till övriga kommunikationskanaler. En viktig lärdom myndigheterna tar med sig från stormen är att utveckla en krishanteringskultur som i högre grad innefattar sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)