Synen på inkludering av elever med funktionsvariation i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vår kunskapsöversikt undersöker forskning kring elever med funktionsvariation inom ämnet idrott och hälsa. Syftet är att se hur inkluderade eleverna med funktionsvariation känner sig, hur självsäkra lärarna är samt om utbildning och tidigare erfarenheter påverkar lärarnasattityd mot inkludering av elever med funktionsvariation. Frågeställningarna som vi fokuserat på i kunskapsöversikten är “Känner sig elever med funktionsvariation inkluderade och delaktiga under idrottslektionerna? Vad bidrar till om eleverna känner inkludering eller inte?” och “Går det att urskilja olika attityder mot inkludering bland idrottslärare och påverkas de av erfarenheter och utbildning?”. Metoden som har använts har bestått av ett systematiskt sökande på ERIC, SPORTDiscus, SwePub samt ERC som sedan med sökord och avgränsning lett till vårt resultat. Resultatet visar på att elever med funktionsvariationer vill i största utsträckning delta under idrotten för att skapa en samhörighet och känna sig som en i klassen. Lärare generellt är inte tillräckligt förberedda, positiva och självsäkra att lyckas inkludera alla elever. Visar även att utbildning och tidigare erfarenheter påverkar lärares attityder och självsäkerhet och vi föreslår att idrottslärare kräver mer grundutbildning och vidare fortbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)