Läroböckernas stöd för arbetet med genrer i svenska för tidigare åldrar.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att granska ett urval av läroböcker inom svenska för tidigare åldrar(år1-6) vad gäller elevers och lärares möjlighet att arbeta med skrivutveckling inom olikagenrer. För att uppnå vårt syfte har vi arbetat utifrån följande frågeställningar: 1. Vilket stöd finns för olika slags skrivande i läroböckerna? . Hur utnyttjar lärare detta stöd?MetodVi har använt oss av läroboksanalyser samt kvalitativa lärarintervjuer. Intervjuernaundersöker om och vilka läroböcker lärarna använder och vilka olika genrer de väljer att låtaeleverna skriva. Läroboksanalysen utgår från ett antal frågor som gäller det stöd lärare ochelever får av böckerna i arbetet med olika genrer.ResultatForskning påvisar elevens behov av genrekompetens för en god skrivutveckling. De lärare vihar intervjuat arbetar till största del med de berättande och beskrivande texttyperna. Det ärockså dessa texttyper som representeras mest i de läroböcker vi har analyserat.Anmärkningsvärt är att ingen av de intervjuade lärarna arbetar med förklarande texter, de fårheller inte något stöd för detta i de undersökta läroböckerna. Majoriteten av lärarna utnyttjardessutom inte allt det stöd som erbjuds i läroböckerna de använder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)