Labbar för alla! : Ett flexibelt läromedel i NO för grundskolans fk-3.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Alexandra Andersson; Emelie Jönsson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I kursen självständigt arbete 15hp under grundlärarprogrammet fk-3 vid Uppsala Universitet har vi valt att göra ett läromedel i NO för dessa årskurser. Vi har i största möjliga mån försökt utforma läromedlet så flexibelt som möjligt, för såväl elever som lärare. Materialet är tänkt som en handledning för lärare i fysik och kemi, med elevsidor med experiment som är kopieringsbara. Boken har utformats utifrån ett genusperspektiv, men också med hänsyn till uppsatta kriterier för läromedel anpassade för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (med särskilt fokus på ADHD). Boken är skriven av oss, för oss. Inledningsvis hade vi förhoppningen att den skulle bli tryckt och utgiven av ett förlag, men i nuvarande läge kommer den endast användas för personligt bruk. Det övergripande ansvaret för valt genusperspektiv, samt hur ett läromedel med genusperspektiv bör utformas har huvudsakligen legat hos Alexandra. Emelie har tagit ansvar för delen som behandlar neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, samt hur ett läromedel med hänsyn till dessa elever bör utformas. Avsnittet om skolans naturvetenskap har skrivits tillsammans. I slutprodukten, Labbar för alla!, har Alexandra tagit huvudansvaret för layout, illustrationer samt foton. Alla beslut har fattats gemensamt. Emelie har tagit ansvar för de flesta experiment, medan Alexandra har tagit ansvar för ca 10 stycken. Detta ansvar inkluderar att leta upp, skriva in, redigera, utveckla samt skriva förklaringar till experimenten. Dessa har sedan testats tillsammans av både Alexandra och Emelie. Resterande uppgifter har utförts i samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)