Rätt information nu gör det lättare sen : En undersökning om kommunikation vid implementering av affärssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Den här uppsatsen baseras på studie som genomfördes på ett fallföretag under vårterminen 2015. Fallföretaget är Nordens största e-handelsbolag och har cirka 150 anställda. Studien baseras på flertalet hypoteser som skapats utifrån kritiska framgångsfaktorer. En kritisk framgångsfaktor kan ses som ett viktigt område att ta hänsyn till för att uppnå organisatorisk framgång. Ett informationslogistiskt perspektiv har präglat den här undersökningen. Informationslogistik handlar om att se innebörden av information samt sätta den i organisatoriska, tekniska samt logistiska sammanhang. Lindstedt (2014) påpekar att Amazon kommer att finnas på den svenska marknaden inom ett par år. Det är viktigt att svenska e-handelsbolag stärker konkurrenskraften. Affärssystem har enligt Beynon-Davies (2009) en betydande roll då organisationens processer och kommunikationskanaler påverkas av det. Wallström (2015) betonar att affärssystem blir allt mer centralt i organisationen då förståelsen för affärssystemen ökar. Tidigare forskning genomförd av Holland & Light (1999) påvisar bland annat att involvering av anställda och användning av öppna kommunikationskanaler är två betydande kritiska framgångsfaktorer vid implementering av affärssystem.   Studies syfte var att undersöka kritiska framgångsfaktorer med avseende på kommunikation vid implementering av affärssystem. Studiens teoretiska ramverk består av tre teorier och litteratur om kritiska framgångsfaktorer. Teorierna grundas i sociologi, informatik och kommunikation.   Undersökningen har genomförts med Exploratory Sequential Mixed Methods. Syftet med metoden var att verifiera eller falsifiera sex stycken hypoteser och att undersöka studiens praktiska samt vetenskapliga problem. Resultatet presenteras i form av sammanfattade intervjuer och stapeldiagram. Resultatet analyserades sedan mot det teoretiska ramverket och diskuteras gentemot vetenskapliga teorier, tidigare forskning och problemformulering. Studiens hypoteser är följande:   Projektledningens engagemang - Att projektledningen inte anammar projektet. Informationsflöde - Att informationsflödet är bristfälligt och inte uppdaterat. Involvering av anställda - Att anställda inte involveras på grund av tidsbrist. Strategi och planering - Att realistiska deadlines och ständig uppföljning uteblir. Identifiering av befattningar - Att det är otydligt vilka som ingår i projektet och vilka befattningar de har. Förstå kontexten av projektet samt e-handelsorganisationen - Att det finns otydliga definitioner av syfte, mål och vision.   Utifrån diskussionen har fyra av sex hypoteser verifierats.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)