Den fria leken i förskolan – Kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av den fria lekens betydelse för barns lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att synliggöra förskollärares skilda uppfattningar av den fria leken i förskolan, hurförskollärare ser på sin egen roll i den fria leken, samt hur de ser på den fria lekens betydelse för barns lärande.Studiens frågeställningar är: Vilka uppfattningar har förskollärare av den fria leken i förskolan?, Vilkauppfattningar finns om lärarens roll i den fria leken? och Vilka uppfattningar har förskollärare om betydelsenav fri lek för barns lärande?Vår metod var att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. Iundersökningen genomförde vi åtta samtalsintervjuer med verksamma förskollärare, som valdes ut genom ett såkallat bekvämlighetsurval. Vi utgick från en intervjuguide med förberedda frågor. Vissa frågor ändrades ochandra tillkom eller föll bort beroende på hur dialogen med respektive förskollärare framskred.I resultatet går det att urskilja vilka skilda uppfattningar förskollärarna har om den fria leken. Förskollärarna talarom den fria leken som icke styrd, att barnen ges möjlighet att välja fritt utifrån den miljö och de förutsättningarsom erbjuds. Vidare talar de om lärarens roll i den fria leken som både deltagande och icke deltagandeobservatör, men poängterar vikten av att alltid finnas synligt eller osynligt tillgänglig. Förskollärarna är eniga omden fria lekens betydelse för barns lärande och menar att barnen lär sig det mesta genom att leka.Studiens syfte och den tidigare forskning som ligger till grund för studien har betydelse för såväl verksammasom blivande lärare inom förskolan. Lärdomen bygger på uppfattningarna av vad som menas med fri lek, vilkenroll man som lärare har i leken och vilken betydelse leken har för barns lärande. Uppfattningarna av den frialeken påverkar hur leken kommer till uttryck i verksamheten, vilket medför konsekvenser för vilkalärandemöjligheter som erbjuds. Det är därför angeläget att reflektera över vilken uppfattning man somförskollärare har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)