Hjärtpatientens upplevelse av information i samband med sjuksköterskans utskrivningssamtalvid utskrivning

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Det har visat sig att patienterna vårdade vid thoraxkirurgens vårdavdelning i Uppsala  upplever en brist i samband med information.   Syftet med denna studie var att undersöka patienternas upplevelse av informationen de  fått vid utskrivningssamtalet med sjuksköterskan, en vecka efter utskrivning. De  intervjuade hade genomgått ingrepp i hjärtat och fått information utifrån rutiner som  avdelningen framarbetat från socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. En kvalitativ  ansats valdes och telefonintervjuer genomfördes med fem patienter en vecka efter att de  skrivits ut. Data analyserades med innehållsanalys. Resultatet visade att patienterna hade  positiva upplevelser av informationen de fått vid utskrivningssamtalet med  sjuksköterskan och analysen resulterade i tre huvudkategorier med subkategorier. Dessa  var viktig information med subkategorin specifik information och trygghet inför  hemgång, motivation med subkategorierna erfarenhet nyfikenhet och mottaglighet och  kunskap och kunskapsförändring med subkategorierna varierande information, vikten av  fortsatt stöd, nöjda patienter och djupare insikt som leder till trygghet. Den information  som uppskattades av patienterna var informationen angående egenvård och de intervjuade  uttryckte att de var nöjda med de råd de fått angående egenvård. Samtliga patienterna  upplevde informationen som individuellt anpassad till det informationsbehov de hade och  slutsatsen är att de rutiner som avdelningen följer medför att patienterna är  välinformerade och trygga inför hemgång. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)