Samling ­ krav eller möjlighet? En undersökning om pedagogernas syn på samling i förskolan och förskoleklass ur ett sociokulturellt perspektiv.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Helena Karlsson; Rupa Osamwanze; Rupa Kaur Anand; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samling, förskolan, skolan, möjligheter, krav, sociokulturellt perspektiv, barns perspektiv,pedagogens rollSyfte:Syftet med arbetet är att synliggöra samlingens betydelse ur pedagogers synvinkel och attundersöka svårigheter och möjligheter med samling ur ett sociokulturellt perspektiv.Metod:Vi är tre studenter som har valt att göra empirisk datainsamling där vi utgår från kvalitativaintervjuer med pedagoger och deltagande observationer av samlingar. Efter att ha samlat enhel del material har vi gjort en analys. Här försöker vi sätta ljus på de viktigaste frågorna närdet gäller pedagogernas sätt att använda samling som läranderedskap i förskolan ochförskoleklass och pedagogernas förhållningssätt runt det.Resultat:Vi har kommit fram till att pedagogerna ser många möjligheter med samlingarna. Samlingenses som en tradition inom verksamheter och utförs på ett traditionellt sätt, genom att sitta pågolvet i en cirkel. Sången anses vara ett betydelsefullt innehåll eftersom sång och musikbidrar till språkutvecklingen. Samlingen bidrar till gemenskap och lärande för barnen. Trotsdet finns det ingen längre planeringstid utsatt för detta moment och samlingarna genomförsoftast oplanerade. Syftet enligt pedagogerna är att barnen ska vara aktiva i sitt deltagande ochlära genom samspel med andra. Trots detta får barnen inga stora möjligheter att komma tilltals och blir delaktiga i samlingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)