Sinnesmarknadsföring inom modebranschen : En studie om sinnesmarknadsföring i fysiska klädbutiker ur ett konsumentperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Denna studie handlar om sinnesmarknadsföring i fysiska butiker inom modebranschen och den utgår från konsumentens perspektiv. Syftet med studien är att analysera hur konsumenter upplever sinnesmarknadsföring i fysiska butiker inom modebranschen. Studien undersöker även hur de olika sinnena kan påverka konsumenternas köpintention. Då vi anser att sinnena syn, hörsel och känsel är mest relevanta för studien avgränsas studien till att undersöka endast de tre sinnena. Smaksinnet och luktsinnet utesluts alltså från studien. Tidigare har det forskats mycket om sinnesmarknadsföring ur företagsperspektiv och därför ville vi undersöka hur konsumenter ser på sinnesmarknadsföring i fysiska klädbutiker. Det är en kvantitativ studie med utgångspunkt i en abduktiv forskningsansats. En enkätundersökning användes som datainsamlingsmetod och den låg till grund för analysen och resultatet av studien. Utifrån tidigare forskning formades tre hypoteser vilka testades med hjälp av chi-två test i SPSS från resultatet av enkätundersökningen. Slutsatserna vilka kan dras av studien är främst att konsumenter upplever de tre sinnena som använts i studien, syn, hörsel och känsel olika mycket. Syn och känsel ansågs bidra mycket till upplevelsen och hörseln lite mindre i jämförelse med de andra. Studien visar även att konsumenter påverkas av sinnesmarknadsföring vid köptillfället. Studien visar att respondenterna påverkas till största del av sinnena syn och känsel. Hörseln anser respondenterna däremot att de inte påverkas av. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)