Nudging mot hållbara transportbeteenden: Med framing som verktyg? : En experimentell enkätstudie om framings påverkan på studenters skattning av miljöattityder, intentioner och attityder till resvanor och val av färdmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

Sammanfattning: Växthusgasutsläpp från personbilar påverkar klimatet negativt och har lett till att vi idag står inför stora utmaningar. För att minska på växthusgasutsläppen krävs att människor förändrar sina transportbeteenden. Nudging är ett koncept som används för att komplettera befintliga åtgärder och bygger på att en valsituation arrangeras på ett sätt som hjälper människan att fatta ett önskvärt beslut utan att begränsa individens valfrihet. Det finns olika typer av nudge-verktyg, varav ett handlar om framing av information. Framing innebär att en viss typ av information presenteras på ett visst sätt genom att via kommunikationstexter belysa ett särskilt problem. Huvudsyftet med föreliggande studie är att med hjälp av en enkätundersökning demonstrera om, och i så fall hur, framing av information och bilder påverkar hur människor skattar sina miljöattityder, samt attityder och intentioner till resvanor och val av färdmedel. Ett delsyfte är också att undersöka om framing av geografiskt avstånd påverkar skattningen i enkäten olika. Enkäten besvarades av 120 studenter på Högskolan i Gävle. Enkäten innehöll frågor som mätte generella miljöattityder samt egenkonstruerade frågor som mätte studenternas attityder och intentioner till sina resvanor och val av färdmedel. Tre enkäter utformades, varav två innehöll framing av information om problemet med växthusgasutsläpp från personbilar, samt en kompletterande bild utifrån ett geografiskt lokalt respektive globalt perspektiv. Resultaten visade att framing inte hade någon signifikant påverkan på hur studenterna skattade sina miljöattityder, eller sina attityder och intentioner till resvanor och val av färdmedel. Resultaten indikerade heller inte på några skillnader mellan hur geografisk framing påverkade skattningen. Baserat på resultaten har det metodiska förfarandet diskuterats. Ett antagande är att framingen haft större chans till att ge en effekt om budskapet varit skarpare och mer oroväckande, och om urvalet gjorts på en annan population än studenter. Resultaten påvisar dock vikten av att fortsätta testa olika nudges, däribland nudge-verktyget framing, i olika kontexter och att de testas småskaligt innan de implementeras i större skala.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)