Mål i samband med kompetensutveckling: en studie av en tandvårdsklinik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Grunden till denna c-uppsatsen i pedagogik har varit en tidigare b-uppsats i kursen organisation- och ledarskapsutveckling. Under den tidigare litteraturstudien undersöktes hur mål direkt eller indirekt berör kompetensutvecklingen med hänseende till vilka mål som är uppsatta. Syfte: Syftet med denna studien är att utifrån en djupintervju och enkätundersökning på en öppen tandvårdsklinik analysera och med en teoretisk jämförelse se hur organisationens mål påverkar individerna samt hur dessa influerar kompetensutvecklingen. Metod: Undersökningen har ett kvalitativ angreppssätt där tyngdpunkten har varit att den ska vara deduktiv i sin ansats. Studien bygger på enkäter samt en djupintervju. Resultat: Resultatet behandlar hur de anställda på kliniken har uppfattat de uppsatta målen för verksamheten och hur dessa påverkar dem i sina ambitioner att söka vidareutbildning. Vad man kan utröna är att det verka finnas två olika grupper med olika medvetenhetsgrader av målen. Detta har även återspeglats i deras målmedvetenhet till att söka kompetenshöjande utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)