Framtidens retail : Digitaliseringens effekter på den fysiska butiken

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen som sker i samhället påverkar hur människor lever sina liv, och hur vi gör affärer. Genom introduceringen av digitala handelsplattformar och ny teknik i butikerna utökas utbudet av varor och tjänster, således också vilka upplevelser som konsumenterna efterfrågar. Det här får konsekvenser inte bara för handeln utan även för fastighetsbranschen. Den här uppsatsens syfte har därför varit att undersöka kopplingen mellan handeln och fastighetsbranschen, och specifikt utröna den fysiska butikens utmaningar och möjligheter i den digitala världen. Vidare undersöks betydelsen av dessa effekter för fastighetssektorn. En kvalitativ intervjumetod använts utöver litteraturstudier, för att på ett djupare plan plocka upp vilka attityder som olika aktörer inom fastighetsbranschen har gällande digitaliseringen. De medverkande har en bred spridning av erfarenheter och kunskap från olika håll av fastighetsbranschen och handeln, vilket givit arbetet många olika perspektiv. Slutsatserna är många, men den främsta är att varken forskningen eller intervjupersonerna tror att den fysiska butikens funktion som försäljningskanal är hotad på grund av digitaliseringens framfart. Däremot kommer handlarna och fastighetsbranschen få arbeta hårt på att utveckla nya affärsstrukturer och vässa sitt serviceerbjudande gentemot kund för att kunna överleva konkurrensen från nya försäljningskanaler. Butikernas funktion kommer troligen även att utvecklas till att bli mer än handelsplatser – de kommer att bli mötesplatser och arbetsplatser. I det arbetet krävs ett tätt samarbete mellan alla berörda parter. Avslutningsvis har det även visat sig att handel och fastighetsutveckling har många gemensamma beröringspunkter, och att omställningen till en digital framtid måste göras gemensamt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)