Leverantörsrelationens inverkan på inköpsflödets effektivitet - En fallstudie av Nelly.com

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Sammanfattning: Idag karaktäriseras textilbranschen av snabba byten och en ständigt pågående prispress. För att konkurrera är det därför viktigt för företag i branschen att ständigt förändra och uppdatera sina produkter. Detta har lett till en logistisk utmaning för varje textilföretags inköpsavdelning. Inköpet är den viktigaste delen i ett företag och att effektivisera sitt inköp blir allt viktigare för att lyckas. För att effektivisera inköpet är ett alternativ att stärka sina leverantörsrelationer. Ett enkelt sätt att göra detta på är att reducera antalet leverantörer. Om inte det är ett alternativ kan istället leverantörsrelationerna utvecklas och underhållas. E-handelsföretaget Nelly.com är ett företag i branschen vars snabba tillväxt har resulterat i ett mindre effektivt inköpsflöde.Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett e-handelsmodeföretag med long-tail strategi kan effektivisera sitt inköp genom att utveckla och hantera sina leverantörsrelationer. En fallstudie har utförts på Nelly.com, genom observationer och intervjuer med medarbetare samt en enkätundersökning som riktade sig mot leverantörerna.I den teoretiska referensramen beskrivs teorier som syftar till att stärka leverantörsrelationerna och på så vis effektivisera inköpsflödet. Ett verktyg för att skapa en större integration mellan inköpsföretag och leverantör är att implementera Supply Chain Management i försörjningskedjan. I det innefattas ett skapande av relationer. För att skapa en relation och erhålla dess fördelar krävs det att båda parter anpassar sig till varandra. För att en sådan anpassning ska kunna ske bör det finnas ett förtroende mellan parterna. Ett problem som ofta uppstår är att kontaktytan mellan de båda företagen är stor, vilket leder till komplexitet. Om företagen trots detta klarar att skapa en god relation är informationsdelning en viktig del i relationen. Teorin analyseras sedan i samband med empirin i analys och tolknings avsnittet.Slutsatsen byggs upp på alternativa sätt att stärka leverantörsrelationerna utan att för den delen reducera antalet leverantörer. Ett sådant alternativ är att särskilja leverantörerna och på så vis skapa starkare relationer till nyckelleverantörerna. Nelly.com bör också förhålla sig till SCM och integrera leverantörerna in i företaget, för att bättre effektivisera flödet och kunna tillfredställa slutkunden. Vidare förslag för att effektivisera flödet genom leverantörsrelationer är att Nelly.com utökar kommunikationen och den personliga kontakten för att stärka förtroendet mellan parterna. Nelly.com bör även kommunicera sina framtidsplaner till leverantörerna för att bygga ett strategiskt förtroende. Det ömsesidiga förtroendet ligger till grund för informationsdelning som är en viktig del för att kunna effektivisera inköpsflödet. Förslagsvis skulle informationsdelning fördelaktigast ske genom en gemensam IT-plattform som ligger mellan företagen. Denna IT-plattform skulle kunna eliminera arbetsuppgifter inom Nelly.com och mer tid hade kunnat ägnas åt att skapa bättre kontakt till leverantörerna genom fler personliga möten. Det skulle också ge möjlighet för inköpsavdelningen att koncentrera sig mer på det som är en av modeinköpets svåraste utmaningar, trender och att veta hur stora volymer som ska köpas in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)