Attityder och tillit till AI-baserad rekrytering i relation till personlighetsfaktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Följande studie syftade till att undersöka attityder till AI-baserad rekrytering samt finna skillnader mellan personlighetsfaktorer och prestationsbaserad självkänsla i relation till tillit till AI-baserad rekrytering. Frågeställningen som studien byggde på var följande: Finns det en skillnad i tillit till AI-baserad rekrytering kopplad till en specifik personlighetsfaktor? Studien genomfördes med en kvantitativ metod och totalt ingick 60 deltagare. Urvalet till studien bestod av ett bekvämlighetsurval via enbart sociala medier. Deltagarna besvarade frågor gällande deras attityder till olika former av rekrytering samt fyllde i ett modifierat svenskt femfaktor-test och ett test som mätte prestationsbaserad självkänsla. Resultaten från studien pekade på att en av personlighetsfaktorerna, samvetsgrannhet, hade en medelstark signifikant positiv korrelation med tillit till AI-baserad rekrytering. Vidare resultat pekade på en samvariation mellan kunnighet inom AI och tillit till AI-baserad rekrytering där de två variablerna visade en medelstark signifikant positiv korrelation. En multipel regressionsanalys visade även att samvetsgrannhet, kunnighet inom AI och prestationsbaserad självkänsla signifikant predicerar en tillit till AI-baserad rekrytering. Fynden från studien pekar på att det finns en skillnad mellan personlighetsfaktorerna gällande tillit till AI-baserad rekrytering, och att specifika personlighetsfaktorer kan predicera en tillit till AI-baserad rekrytering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)