Barns medievanor. Påverkan på skolprestationer och det sociala samspelet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Jonas Torefalk; Angelica Gustafsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undersökningen vi gjort syftar till att undersöka vilka medievanor barn i åldern 9-11 år haroch om barns medievanor får några konsekvenser i skolan. De medier vi valt att undersöka ärdata och TV där även dataspel och TV-spel ingår. Uppsatsens huvudfråga är vilka medievanorbarn har idag. Frågan besvaras med hjälp av två underfrågor som är:Finns det några skillnader mellan flickor och pojkars tillgång till media och medievanor?Påverkas barns skolsituation och det sociala samspel av de medievanor de har och i så fallhur?För att besvara våra frågor har vi använt oss av en kvalitativ och en kvantitativ undersökningsom har besvarats av elever och lärare. Resultatet vi fått är att barnen idag tillbringar stor delav dagen framför de medier vi valt att undersöka och att skillnaderna mellan pojkar ochflickors mediebruk inte skiljer sig speciellt mycket.Betydelsen av vår undersökning när det gäller vår framtida yrkesprofession blir att barnen kankomma att påverkas av olika medier som i sin tur kan påverka skolsituationerna, både iklassrummet och utanför, bland annat på rasterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)