Något att mötas över, samtala kring och öppna ögonen inför. : En undersökning om konstnärliga gestaltningars betydelse i skolmiljön och roll som pedagogisk resurs.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: I denna studie undersöks vilken betydelse konstnärliga gestaltningar har i skolmiljöer i Malmö stad. Samt vilken roll de kan spela som pedagogiska verktyg i bildundervisning. Kulturförvaltningen i Malmö stad och den ideella föreningen Muralcentralen har intervjuats och även besvarat frågor om varför de anser konsten ska finnas i skolorna. För att undersöka om och hur konstnärliga gestaltningar används i undervisningen har också tre bildlärare intervjuats. Samtliga intervjuade i denna studie anser att konsten gestaltad i skolmiljön kan bidra till ökad delaktighet för eleverna, samt ökat välmående. De intervjuade ser möjligheter snarare än hinder med hur konsten i skolmiljön kan bidra som en resurs till lärandet. Konstnärliga gestaltningar i skolmiljön kan ses som rumsliga resurser till lärandet och kan ur ett sociokulturellt perspektiv tolkas ha funktion för lärandet. Konsten på skolan kan användas i estetiska läroprocesser för att utveckla olika tecken- och språkkunskaper, samt skapa möjligheter till tolkningar och analyser. Studien visar på att i nuläget finns både hinder och möjligheter för den konstnärliga gestaltningens roll i skolmiljön i Malmö stad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)