Användbara e-handelsplatser : vilka designprinciper påverkar vilka användbarhetskriterier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Det finns många företag som väljer att använda internet som marknadsplats, där de kan sälja allt online. Det kan vara vissa företag som tror att det räcker med att webbplatserna finns uppe på nätet och fungerar vilket det inte gör. Det är viktigt att e-handelsplatserna är användbara, annars kan kunderna lämna webbplatsen utan att handla varor.Det finns vissa regler för att kunna bygga en användbar e-handelsplats. För att kunna förbättra användbarheten på e-handelsplatser har jag valt att göra en undersökning på vissa flyghemsidor och se om de följer de regler som finns under teoretiska referensramen i denna studie. För att kunna göra denna undersökning har jag fått hjälp ut av åtta testdeltagare. De åtta testdeltagare består av fyra vana dataanvändare och fyra ovana dataanvändare. Syftet med denna studie blir att se vilka designprinciper som påverkar vilka användbarhetskriterier samt ta fram principer och se vilka principer som hindrar mot en användbarsida.Studiens slutsats är baserad på analysen som kommer ifrån av teorin och empirin. Under slutsatsen besvaras huvudfrågan, vilka designprinciper påverkar vilka användbarhetskriterier? Huvudfrågan besvaras genom att besvara på delfrågorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)