Den personifierade marknadsföringens effekter på köpintentioner : En studie med fokus på medvetenheten om online behavioral advertising

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Utvecklingen av tekniken sker i snabb takt vilket gör att människors vetskap om OBA inte alltid hänger med, inte heller lagar och regler som ska skydda deras integritet. Därför är det intressant att undersöka hur effektiv marknadsföringstypen OBA är beroende av konsumenternas medvetenhet om fenomenet. Syftet är att analysera hur hög, respektive låg medvetenhet hos konsumenter om online behavioral advertising påverkar deras köpintentioner, med fokus på Generation Ys uppfattningar. Denna studie visar på samband mellan lägre medvetenhet om OBA och högre köpintentioner. Lägre medvetenhet om denna typ av marknadsföring förknippas även med en högre oro kring integriteten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)