Hur skiljer sig populärvetenskapliga framställningari två olika medier, e-bok och video? : En jämförande analys av Introducing books och Explainer videos. Explained' och Introducing – Graphic guides.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur populärvetenskapliga framställningar gestaltas för e-bok och video. Resultatet visar de mediespecifika skillnader som medierna e-bok och video för med sig. Detta görs i en studie med två exempel genom jämförande visuell analys av två olika typer av medium som båda förklarar samma fenomen med olika multimodala förutsättningar. Analysen gör det möjligt att se och dra slutsatser kring vad mediumet för med sig för skillnader. Ämnet är intressant för producenter av populärvetenskap. Syftet med studien är att undersöka, genom visuell analys, hur samma ämne gestaltas i e-bok och video. Beroende på medium har producenter av populärvetenskap, och designers med intresse för pedagogiskt material, helt olika förutsättningar och begränsningar i produktionen. Efter att studien är gjord har det framgått vad populärvetenskapliga framställningar i e-bok och video har för designlikheter. I det första exemplet behandlas multimodaliteter i e-boken Introducing Mind and Brain, A Graphic Guide, (Gellatly och Zarate 2018) och videon THE MIND explained: Memory (Netlfix 2019). För att avgränsa materialet används den sekvens från vardera medium som förklarar hur känslor kan bidra till att förstärka minnen. I det andra exemplet behandlas multimodaliteter i e-boken Introducing Aesthetics, A Graphic Guide (Kul-Want 2010) och videon Explained: Beauty (Netlfix 2019). För att avgränsa används den sekvens från vardera medium som förklarar att skönhet är subjektivt. Resultaten av den jämförande analysen diskuteras avslutningsvis för att besvara forskningsfrågan: Hur skiljer sig populärvetenskapliga framställningar i två olika medier, e-bok och video? Sammanfattningsvis gestaltas ämnet på olika vis beroende på medium men med designlikheter. Resultatet visar på att populärvetenskapliga framställningar i olika medium delas in i kortare pedagogiska sekvenser. De innehåller ofta verkliga exempel på situationer som mottagaren kan koppla informationen till, och tydliga visuella ledtrådar som guidar mottagaren genom materialet. Medierna har också gemensamt att de innehåller element som förstärker materialets legitimitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)